Działalnością Muzeum zarządza dyrektor. Dyrektor odpowiada za prawidłową realizację działalności statutowej oraz prawidłowe gospodarowanie mieniem i środkami finansowymi Muzeum.
Dyrektora Muzeum powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Świętochłowice w trybie i na zasadach przewidzianych w ustawie.
Dyrektor jest uprawniony do składania w imieniu Muzeum oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków finansowych i majątkowych.
Dyrektor może ustanawiać pełnomocników do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu Muzeum określając zakres pełnomocnictwa.
Do obowiązków dyrektora należy:
- nadzór nad zbiorami i ich ewidencjonowaniem oraz nad majątkiem Muzeum;
- wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Muzeum oraz wykonywanie czynności z zakresu prawa pracy;
- zapewnienie prawidłowego zabezpieczenia i ochrony Muzeum, w tym m. in. zgromadzonych zbiorów;
- wydawanie zarządzeń, regulaminów i innych aktów wewnętrznych;
- przestrzeganie dyscypliny finansowej oraz przedstawianie właściwym organom, instytucjom i Prezydentowi Miasta Świętochłowice planów rzeczowych i finansowych, sprawozdań oraz wniosków inwestycyjnych.